Naast de functie wordt er bij airconditioning ook aandacht besteed aan het ontwerp van het systeem, omdat het uiterlijk een belangrijke rol speelt.
Mogelijke ontwerpen van airconditioning
Bij de uitvoering kan er een onderscheid gemaakt worden tussen mobiele, vaste en een ingebouwde airconditioning. Een airconditioning kan gebaseerd zijn op het monoblock systeem of een splitsysteem, waarbij er voor het laatste systeem geldt dat er sprake is van twee units, één voor de binnenruimte en één voor de buitenruimte. Bij een monoblock systeem is er sprake van een unit en deze wordt dan ook vaak gebruikt voor eenvoudige mobiele airco’s die makkelijk verplaatsbaar zijn van de ene naar de andere ruimte. Voor beide systemen geldt echter dat er meer eisen worden gesteld aan het ontwerp dan vroeger het geval was.
Kenmerken van ontwerp en uiterlijk
- Voor de particuliere markt wordt het meer en meer aantrekkelijk om bij het ontwerpen van airconditioning vooral het uiterlijk ervan te verfraaien.
- Het is een mogelijkheid om deze in design uit te voeren, waardoor de airconditioning in de woonkamer geen opvallende stoorzender meer is, maar een waardevolle aanvulling kan zijn.
- Bij het ontwerp voor bedrijven kan er meegedacht worden over hoe het apparaat uiteindelijk een plaats kan innemen in het bedrijf zonder dat er sprake is van een opvallende aanwezigheid. Ook over praktische dingen als de airco vullen wordt nagedacht.
- Eén van de mogelijkheden is het inbouwen ervan, waarbij er alleen sprake is van zichtbare roosters. Het installatiebedrijf kan u hier alles over vertellen.
- Er zijn ook uitvoeringen verkrijgbaar zoals bijvoorbeeld een flat screen, waarbij de airconditioning zo plat mogelijk is uitgevoerd.
Bij het ontwerp wordt ook steeds meer rekening gehouden met de kleurstelling, waarbij aansluiting gezocht wordt bij andere elektrische producten die ook in allerlei kleuren op de markt verschijnen.
Elk merk heeft eigen kenmerken met betrekking tot het uiterlijk en het loont dan ook de moeite de verschillende modellen van diverse merken eens met elkaar te vergelijken.